Outi Ahlström ja Airi Kivistö
Oppia ikä kaikki
Muiden ihmisten aloittaessa syyslomaviikkojaan meidän koulu
jatkuu. Seuranamme on iso joukko ulkomaalaisia englannin kielen opiskelijoita.
Koulun tiloissa on paljon uusia ihmisiä ja iloinen kansainvälinen tunnelma.
Lämmin syksyinen viikkomme alkoi maanantaina viimeisellä
pilates-tunnillamme. Viimeinen ja ehkä paras. Sillä yksi tunnin harjoitteista
tuki ja auttoi oivaltamaan rumbatyöskentelyssä mietittyä eroa varpaiden ja
jalan uloskiertämisessä. Kyse on siis lonkan lateraali rotaatiosta, kuten
anatomian opiskelija osaisi kertoa. Tällaiset
oivaltamiset ovat mukavia ja tarpeellisia.
Meillä oli myös viimeinen anatomian tunti.
Se käytettiin keskiviikkona olevan anatomian kokeen koealueen
läpikäymiseen. Itse koetilaisuus
pidettiin juhlasalissa, johon meille jokaiselle oli tuotu oma pulpetti.
Ohjeiden mukaisesti jokainen sai tuoda koetilanteeseen lyijykynän, kumin ja A4-sivun
kokoiset omat muistiinpanot tärkeimmistä koealueen asioista. Koe kestäisi 90
minuuttia.
Onneksi olimme tajunneet valmistautua kokeeseen asian
vaatimalla vakavuudella. Kokeeseen valmistautuminen, sen etukäteen aiheuttamat
reaktiot sekä siitä selviäminen oli meille aikuisille omanlaisensa haaste. Osa
meistä oli viimeksi valmistautunut tai osallistut mihinkään kirjalliseen
kokeeseen yli neljännes vuosisata sitten.
Onko muukin oppiminen täällä meille ikäihmisille erilaista- haastavampaa
kuin nuorille?
Meneekö kaiken muunkin oppiminen saman kaavan mukaan?
Pitäisikö opetusmetodeissa olla eroja, kun kyse on nuorista opiskelijoista tai
keski-ikäisistä ihmisistä?
Onko oppiminen erilaista?
Nauttiiko tai iloitseeko aikuinen edes oppimisestaan samalla
lailla?
Näitä mietimme Airin kanssa kokeen tuloksia sulatellessamme
ja tätä kirjoitusta miettiessämme.
Tulimme siihen tulokseen, että kyllä me osaamme iloita ja
nauttia oppimisestamme, niistä pienistä oivalluksista. Ja ne ovat meille
tärkeitä. Miksi muuten olisimmekaan täällä? Meidän vanhempien täytyy kyllä
antaa välillä kehollemme aikaa ja anteeksi.
Luovuus paritanssi-tunnilla
saimme yksilöllistä palautetta opettajaltamme. Elisa tanssi meidän kaikkien
kanssa vuorotellen fuskua. Palaute
analysoi enemmän tanssiamme seuratanssitilanteessa kuin aitoja teknisiä
puutteitamme. Palautteen saaminen opettajalta on tärkeää. Otamme kaikki sitä
mielellämme vastaan, yritämme oppia siitä ja mikä mukavinta, nautimme myös
toistemme kehityksestä.
Lissun tanssitekniikka-tunnilla sitten jatkettiin fuskulla.
Tämä totesi heti yks kantaa, että tanssimme on laiskan näköistä, ja että
tekemisen pitää olla napakampaa.
Opettaja kääri hihansa ja totesi että: ”Menkääs kaikki tonne
mun taakse!”
Tästä seurasi muutama hyvä oivallus ja monta hyvää syytä
puhua oppimisen ilosta. Ryhmässämme tapahtui ryhtiliike. Hetkittäin jopa
tanssillisesti ulospäin näkyvä. Jääkö se pysyväksi tilaksi, emme osaa sanoa,
mutta ainakin meille jäi monia asioita hautumaan- kertausta ja toistoja
odottaen. Innolla.
Kommentit
Lähetä kommentti