TANSSIA KORONAN JA UPEIDEN TYYPPIEN KANSSA 

Helmikuussa alkoi uusi 3kk paritanssikurssi, joka koronahaasteista huolimatta päätettiin toteuttaa. Kuvassa kevään 2021 opiskelijat Lissun, Elisan ja Anniinan kanssa. 


Kurssihan on ”tanssikupla” johon tullaan sisään ja  josta astutaan 3kk jälkeen ulos ja kun ulkopuolisia ei kurssille oteta vierailemaankaan, oleminen oman porukan kesken koronaan liittyvistä ohjeista huolehtien on yhtä turvallista kuin missä tahansa toisen asteen oppilaitoksen opinnoissa. Kurssilla on mukana upeita aikuisia ihmisiä, joista jokainen haluaa pitää huolen siitä, että kurssi saadaan vietyä läpi ja vastaa näin omasta puolestaan siitä että edesauttaa opiskelun jatkumista turvallisena. 

KEVÄÄN OPETUSSUUNNITELMA 

Syksyn, järjestyksessään ensimmäinen kolmen kuukauden kokonaisuus opetti meille opettajille paljon ja saimme erinomaisen hyvää ja rakentavaa palautetta kurssilaisilta, myös selkeitä kehitysehdotuksia, joita olemme pystyneet ottamaan huomioon suunnitellessamme kevään kokonaisuutta. Näyttää siis siltä, että tämä 3kk kokonaisuus on osunut ja uponnut tanssinharrastajiin. Tämä aika on suhteellisen helppo järjestää vapaaksi muusta elämästä ja toisaalta se on kuitenkin sopivan pitkä, jotta oppimista ehtii tapahtua.


Opetussuunnitelman runko on pysynyt samanlaisena, muutoksia on tehty lähinnä opintojaksojen sisältöihin. Voit halutessasi tutustua opettajiin ja opintojen sisältöön lukemalla syksylla 2020 kirjoitettuja artikkeleita. Isoin ero syksyn opintoihin on se, että sivulaji opintojakson sisältö on keväällä salsaa ja muita kuubalaisia tansseja, joiden saloihin opiskelijoita perehdyttää Matias Löyttyniemi. 

 

Koskapa opinnot eivät ole sidoksissa minkään ammatillisen oppilaitoksen opintoihin, olemme vapaita muokkaamaan opetussuunnitelmaa myös matkan varrella, mikäli se koetaan tarpeelliseksi ja tätä keskustelua käydäänkin opettajien kesken koko kolmen kuukauden ajan. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että onnistuimme syksyllä luomaan tälle 3kk kokonaisuudelle sopivan sisällön, johon ei tarvitse tehdä kuin pieniä hienosäätöjä jokaisen olemassa olevan ryhmän mukaan. 

 

Onnistuneesta sisällöstä kielii myös se, että tällä kevään kurssilla on mukana Olli (kuvassa "Kallen" kanssa), joka kävi lukuvuonna 2018-19 vuoden paritanssikurssin sekä Pauliina, Kimmo & Kirsi viime syksyn kurssilta! Tämä nelikko pääsee siis syventämään oppimaansa ja luultavasti moni ensimmäisellä kerralla huteraksi jäänyt asia saa tämän kurssin aikana huomattavasti vahvemman pohjan. Muut mukana olevat kurssilaiset maistelevat montaa asiaa ensimmäistä kertaa ja ihmetyksen määrä kaiken uuden tiedon ääressä on varmasti melkoinen. 




Tanssilajeihin liittyvät asiat ja opit ovat keväälläkin hyvin samanlaisia kuin millä tahansa tanssikurssilla —tanssitekniikkaa, askelikkoja ja kuvioita, vienti-seuraamiseen liittyvää asiaa. Mutta koska meillä on kolme kuukautta aikaa, haluamme myös rakentaa YMMÄRRYSTÄ asioista ja ilmiöistä ja lisäksi toivomme, että jokainen oppilas saa tältä kurssilta mukaansa myös paljon muuta kuin tanssilajeihin liittyvää oppia: 

- keskitymme paljon kehollisuuteen anatomian, kinesiologian ja Pilateksen oppien avulla

- opettelemme ymmärtämään paritanssien tanssillisuutta yleisen tanssitekniikan kautta

- opettelemme tuntemaan tanssimusiikkia ja keskustelemme tanssiin ja tanssinopetukseen /-oppimiseen liittyvistä ilmiöistä

- siirrämme kaikkea yllämainittua tietoa omaan tanssiin

….kaikki liittyy siis kaikkeen.... tämän tyyppisen kokonaisuuden rakentaminen on mahdollista vain tällaisella pitkäkestoisella kurssilla, siksi lähestymistapa voi tuntua uudenlaiselta. 

KAHDEN ENSIMMÄISEN VIIKON ANTIA 

Paritanssi (LISSU, ELISA, ANNIINA) 

Ensimmäisen kuukauden lajeiksi valikoituivat yhteisessä keskustelussa tango, fusku, rumba-bolero ja humppa. Kolme ensimmäistä lajitoivetta tulivat opiskelijoilta, humpan valitsivat opettajat. MIKSI HUMPPA? Siksi, että sen kautta on todella helppo opetella monenlaisia asioita, usko tai älä. 


Pääpaino on yleisissä tanssillisissa asioissa, mutta niitä treenataan pääosin näiden lajien kautta. 

o  omaan tanssiasentoon ja parin kanssa muodostettavaan tanssiasennon tuntumaan tutustumista

o  kehon luotisuoran, plién, tenduén merkityksen löytämistänäissä lajeissa

o  hulluttelua: ilman sääntöjä, musiikin fraaseja kuunnellen ja vapaasti vieden

o  erilaisten kävelytapojen tutkimista 

o  Kuvioitakin on opeteltu…..


Paritanssitunnit ovat luonnollisesti paritanssikurssilla ne olennaisimmat, mutta olemme

halunneet sisällyttää mukaan paljon "ei perinteisiä" harjoitteita ja työskentelytapoja,

jotta tämän kurssin anti olisi erilainen kuin niillä kursseilla, joilla oppilaat käyvät

normaalisti. 


Tanssijan hyvinvointi (NIINA) 

-  oman kehonkuvan kartoittamista ja erinäisten asioiden mittaamisella
-  kehon luisen rakenteen ja sen toiminnan tutkimista sekä liikkuvuuden ja lihastasapainon hakemista

Kuvassa tarkastellaan lihastasapainoa, tarkemmin

ottaen vartalon eteentaivutusta. Tämän

kartoituksen avulla voidaan selkeyttää harjoittelun

tavoitteita ja seurata harjoittelun vaikutusta kurssin

aikana. 

Näiden tuntien anti tulee olemaan monelle opiskelijalle

todella merkityksellinen, koskapa kehon

kokonaisvaltainen  hyvinvointi kasvaa Niina antamien

harjoitteiden avulla. 


Tanssitieto (LASSE, LISSU)

-      opiskelua rytmiikan perusteista ja tutustumista kolmijakoisiin

    tanssirytmeihin

-      keskusteltua eri tanssilajiperheiden synergiasta ja tutustuttu

    paritanssi-ilmiöön ja järjestöihin Suomessa vuonna 2021 


Tanssitieto opintojaksojen sisältö on ns. "nice to know" -osastoa, joista musiikkiasiat tietty

siirretään käytäntöön tanssitunneilla kun taas tiedolliset asiat lisäävät opiskelijoiden

ymmärrystä paritanssikentän ilmiöistä ja herättävät kenties myös toimimaan havaittujen

epäkohtien eteen. 

 

Yllä lueteltiin ne oppiaineet, joista kokonaisuus muodostuu ja joiden vuoksi opiskelijat ovat tulleet mukaan. MUTTA, mukana kulkee koko kolmen kuukauden ajan myös piilossa ELÄMÄNTAITO -niminen opintojakso, jonka kautta jokainen oppii tällä matkalla myös paljon itsestään olemalla osa ryhmää, jossa jokainen saa tulla kuulluksi ja nähdyksi, jossa opetellaan uskaltamaan heittäytyä ja epäonnistua, jossa halutaan yhdessä ylittää oma mukavuusraja ja kurkotella ylemmäs kuin olisi koskaan ajatellut pääsevänsä. 


Me opettajat olemme sitä mieltä, että nämä elämäntaito-opinnot ovat tässä kokonaisuudessa kaikista arvokkaimmat ja niitä haluamme kaikella tavalla vaalia. 







 

 

 

 

 

Kommentit

Suositut tekstit