KORONA LAITTOI LIVE-OPISKELUN TAUOLLE

Niinhän siinä sitten kävi, että opiston paritanssilinjalaisten kahden päivän kestoiseksi suunniteltu hiihtoloma venähti 4vk + 2pv kestoiseksi. Satakunnassa ja Huittisissa kiristynyt koronatilanne ja sen mukanaan tuomat pelot ja haasteet saivat opiston rehtorin Sami Malisen ja linjan vastuuopettajan Lissun tekemään päätöksen opetuksen katkaisemisesta neljän viikon ajaksi. 

Jokainen opiskelija ja opiston henkilökunta on pysynyt terveinä, turvatoimista on huolehdittu parhaalla mahdollisella tavalla, viikonloppureissut on pyritty pitämään minimissä, mutta kyllähän tämä epävarma tilanne luo jokaisen mieleen pelon omasta ja muiden turvallisuudesta ja varjostaa näin opiskelun ja tanssimisen riemua. Nyt pidetään peukut pystyssä ja sormet ristissä ja toivotaan, että reilun kuukauden päästä ollaan astetta turvallisemmassa tilanteessa ja päästään jatkamaan hyvin alkaneita opiskeluja. 

MITÄ KOLMEN VIIKON AIKANA ON OPITTU? 

Opinnoissa on ensimmäisen kolmen viikon aikana käyty läpi paljon perusasioita ja opeteltu yhdessä ymmärtämään kehollisuutta ja tanssin laajempaa kenttää ja todettukin sekä luentokeskusteluissa että tanssitunneilla, että: 



- ihmiskeho on sama teki se mitä liikettä tahansa. Samat luut ja lihakset työskentelevät meillä kaikilla ja eri tyyppisiin liikkeisiin tarvitaan yhteisiä ominaisuuksia, joten oman kehon tunteminen ja ymmärtäminen auttaa myös paritanssin opiskelussa. Näitä asioita on tutkittu Niinan kanssa. Ylläolevassa kuvassa peilataan toisen liikettä ja vastataan siihen omalla. Eikö vain ole niin, että tätä tehdään paritanssissakin paljon? 

- kaikissa tanssimuodoissa tehdään samanlaisia liikkeitä, joskin niistä voidaan käyttää eri nimityksiä. Eri tanssimuodoissa asioita harjoitetaan eri metodeilla ja paritanssin opiskelussa pystyy hyödyntämään paljon muiden tanssilajien metodeja ja oppeja. Tämän asian ymmärtämisessä auttavat Lissu, Elisa ja Anniina. 

- motorisen taidon pohjalla on perustaitoja ja motorisia kykyjä joita vahvistamalla paritanssissa tarvittavaa taitoa voi harjoitella johdonmukaisemmin. Lissun luennoilla (kuva yllä) käydään näitä asioita läpi teoreettisessa mielessä. 

- miten musiikki voikin olla niin mielenkiintoista. Pikkuhiljaa taputukset alkavat sujua ja eri tanssirytmien perusteet selkiytyä. Lassen valtava tietomäärä hämmästyttää opiskelijoita jokaisella luennolla. 

- salsa Matias Löyttyniemen johdolla on huippua. Matias pitää kurssin aikana 48x45min, joten hänkin pystyi lähtemään liikkeelle rauhassa aivan perusteista ja ymmärryksen laajentamisesta askelikkojen ja kuvioiden sijasta. Matiaksen neljästä vierailusta ehti toteutua vasta yksi, joten tätä hyvää on edessä vielä paljon. 

- tiiviissä ryhmässä toimiminen vaatii jokaiselta suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä, mutta että ryhmässä toimiminen on NIIN HIENOA. 

MITÄ NYT? TAUKOAKO? 

Onneksi nykyteknogia ja digitaalisuus kuitenkin mahdollistaa myös sen, että ihan kokonaan laakereilla ei tarvitse levätä. Opiskelijoilla on oma suljettu FB-ryhmä, joka aktivoidaan opiskelukäyttöön tulevan tauon aikana. "Ylimääräiset" opinnot ja itsenäisesti opiskeleminen ovat opiskelijoille täysin vapaaehtoisia...jos haluaa olla lomalla niin todellakin saa olla lomalla. Jokainen opiskelija päättää itse mitä haluaa kurssilta saada ja kuinka paljon on valmis tekemään omaa työtä asioiden eteen —jokainen on valinnastaan huolimatta yhtä tärkeä. 

1) Ennen lomalle lähtöä ehdittiin kuvata omaa tanssia ja antaa sen pohjalta arviointitehtävä, jonka voi nyt tehdä kaikessa rauhassa...mikäli haluaa tämän tehdä.  Opiskelijat arvioivat omaa liikkumistaan alla olevan taulukon pohjalta ja saavat tämän jälkeen oman arvionsa jälkeen opettajilta palautetta vahvuuksista ja kehityskohteista, joita on helppo treenata itsenäisesti loman aikana. Arviointikaavio on lainattu Oamkin tanssinopettajakoulutuksen tiimipäälliköltä Anssi Kirkonpellolta ja muokattu opiston opiskelijoille sopivaksi. Kiitos Anssi! 



2) Tunneilla kuvattuja harjoitteita ja juttuja on tallessa opiskelijoille jaetuilla YouTube-soittolistoilla, näihin on hyvä palata jos aika käy pitkäksi...voi  treenata asioita uudelleen ja palauttaa mieliin tärkeitä asioita kyseisestä harjoitteesta. Yllä kuva rumba-boleron soittolistasta, josta löytyy harjoitteita perusliikkumista varten sekä opettajien kuvaamaa kuviopankkia. Harjoiteltavaa siis riittää! 

2) Opettajat pitävät joka viikko 2x90min Zoom-tunnin, luvassa on paritanssia tukevaa kehonhuoltoa, yleisiä tanssillisia asioita ja eri lajien perusteiden hiomista yksin. Tavoitteena siis on, että oppiminen jatkuu tauon aikanakin ja huhtikuun alusta päästään soveltamaan asioita parin kanssa tanssimiseen. Nämä tunnit ovat pois loppukevään kokonaisuudesta, mutta jokainen voi päättää itse, haluaako osallistua tunneille vaiko ei. 

3) Oheismateriaalina opiskelijoille jaetaan vastuuopettajan oman tanssikoulun TanssinTahdin "ensimmäisenä koronakeväänä" tekemää online-materiaalia: tunteja joissa syvennytään lattaritekniikan perusteisiin tai vakiotanssityyppisten lajien perusliikkumiseen, kehonhuoltoa ja syvävenyttelyä sekä latinoshowtunteja. Näiden avulla opiskelijat pääsevät halutessaan itsenäisesti treenaamaan opintojen kannalta tärkeitä asioita. 

Loppukevään lukkari meni siis uusiksi, mutta tulee pitämään sisällään samat asiat ja tunnit mitä siellä olisi ollut ilman koronaa. Nyt on siis aika antaa asioiden muhia, treenata itsenäisesti se mikä tuntuu hyvältä ja sopivalta ja huolehtia siitä, että pysyy terveenä ja suhtautuu kunnioittavasti korona-nimiseen tyyppiin. 

Ei sitä tiedä, jos innostun kirjoittamaan (tai jos joku opiskelijoista innostuisi) väliraporttia tauon aikanakin. 


Lomalle lomps, sanovat Marianne ja muut kevään paritanssikurssin opiskelijat ja opettajat! 

Kommentit

Suositut tekstit