Matias Löyttyniemi: Tanssin tunteeni – ihanaa!

Tanssi on ollut läsnä elämässäni hankalimpina, mahtavimpina, kuumimpina ja kylmimpinä hetkinä, ja joka kerta tanssi on yhdistänyt minut tunteisiini. Tanssiessani olen itkenyt, rakastanut, häkeltynyt musiikista, herkutellut hetkellä, tanssinut muuten vain, uppoutunut mieleni syövereihin ja kaikkea siltä väliltä. Mikä voisi olla sen ihanampaa”, sanoo Suomen tanssinopetuksen eturiviin itsensä salsannut Matias Löyttyniemi.


Matias Löyttyniemi toi salsallaan valoisan tuulahduksen Länsi Suomen opiston paritanssilinjan opetustarjontaan. Opettajana hänellä on kyky olla läsnä tilassa musiikin ja tanssin kautta ja ohjata opiskelijoita pehmeällä kosketuksella; hän ikään kuin taluttaa kädestä pitäen opiskelijat pehmeästi tanssien salsan saloihin. Hänen opetuksensa on selkeätä ja perusteltua. Opetusuraa hänellä on takanaan kymmenisen vuotta. Nykyisin hän opettaa salsaa eri puolilla Suomea. 
Matias Löyttyniemen mukaan tanssin viehätys piilee siinä, että tanssiessa ihminen saa heittäytyä musiikin herättämien tunteiden vuoristoradalle. Musiikki saa näkyä liikkeissä ja parityöskentelyssä. 
- Sitä voisi kutsua musiikintulkinnaksi, mutta minulle kyse on enemmänkin siitä, mikä tunnelma minulla on parini kanssa juuri nyt, tässä hetkessä. Jos tanssi ei tunnu miltään, voidaan kysyä, oliko siinä mitään pointtia, Matias pohtii.

Matias on innokas seuratanssien puolestapuhuja. Hänelle salsa on oiva seurustelumuoto niin lavoilla, bileissä kuin kyläilyissäkin. Lisäksi tanssi mahdollistaa asettumisen eri rooleihin.
- Voimme olla seuraajia, viejiä, iloisia, dramaattisia, liitäviä, railakkaita tai haikeita, ja muutaman minuutin päästä voimme olla taas jotain ihan muuta. Tanssiessa voimme hetken aikaa olla niin Tosi Miehiä tai Tosi Naisia, että heikompaa hirvittää, mutta suomalaisen avoimuuden ja tasa-arvoisen ilmapiirin vuoksi sen ei tarvitse määritellä meitä tanssin ulkopuolella, Matias sanoo.

Opetus muuttui opintojen myötä
Matias on opettanut tanssia vuodesta 2007 lähtien. Musiikkitieteen opinnot hän aloitti Helsingin yliopistossa vuonna 2012. Hän on tutkinut paljon erityisesti kuubalaista musiikkikulttuuria. Matiaksen mukaan musiikki ja tanssi ovat kitoutuneet toisiinsa rikkaalla ja monimuotoisella tavalla, jopa niin että asian tutkiminen tuntuu alati ehtymättömältä aarrekätköltä.

- Aloin jo nuorena soittamaan ja tanssimaan kuubalaisen populaaritanssimusiikin eri genrejä, ja musiikkilukiossa pääsin toteuttamaan itseäni jo täysillä. Äärimmäinen kiinnostus musiikkia ja sen parissa toimivia ihmisiä kohtaan ajoi minut opiskelemaan musiikkitiedettä. Opinnot avasivat akateemisen näkökulman tematiikkaan ja auttoivat käsitteellistämään ja pureskelemaan tanssia ja musiikkia entistä syvällisemmin, myös kuubalaisen kulttuurin ulkopuolella, Matias sanoo.


Reilu viisi vuotta sitten Matiaksen opetusmenetelmät muuttuivat varsin paljon. Muutos johtui osin opinnosta, osin opetuskokemuksen karttumisesta. Opintojen myötä tanssin ja musiikin tarkasteluun tuli ripaus analyyttisuutta. Hän ryhtyi toden teolla pohtimaan oppilaiden tarpeita, jotta he voisivat kehittyä tanssijoina, vienti-seuraamista ja sen opettamista, tanssin ja musiikin välisen suhteen hahmottamista sekä sen hyödyntämistä opetuksessa.


- Kuubalaista tanssia opettaessani keskiössä ovat aina musiikin ja tanssin väliset moninaiset tasot, joista valitsen aina kuhunkin tilanteeseen sopivan. Tiivistetysti voisin jakaa näkökulmani kahteen peruspilariin: miten liikkeitä tehdään ja mitä liikkeillä tehdään. Käyn opetuksessani lävitse tekniikan yhdistämisen tanssilattian käytäntöihin. Prosessin myötä haluan tuoda iloa tanssiin. Kokemukseni perusteella minun on nykyisin suhteellisen helppo nähdä uusista oppilaista, mitkä harjoitteet vievät ryhmää eteenpäin, ja mitkä harjoitteet on parempi siirtää tuonnemmaksi, Matias sanoo.


Matiaksen mukaan salsan opiskelu rikastaa myös muiden tanssilajien harrastamista. Kun ymmärrämme useiden eri lajien vientiseuraamista, meidän on usein entistä helpompi hahmottaa myös oman lajimme lajityypillisiä ominaisuuksia.
- Salsa eroaa muista lajeista siinä, että tanssitekniikan lisäksi salsassa on opeteltava paljon myös vartalonkäyttöä sekä pysymistä meille suomalaisille uudenlaisen musiikin rytmissä. Edellisten lisäksi varsinkin kuubalainen salsa liikkuu lattialla eri tavalla verrattuna siihen, mihin me suomalaisissa seuratansseissa olemme tottuneet, Matias sanoo 

Suomalaisia kiehtoo salsan erilaisuus
Kuubalainen ja jenkkityylinen salsa ovat levinneet eri puolille maailmaa viimeisten vuosikymmenten aikana. Suomeen kuubalainen musiikki rantautui jo ennen sitä. Kuubalaisen salsan opetukseen liittyy läheisesti muitakin kuubalaisia tanssilajeja, joita voi treenata myös yksin, mikä hyödyttää alan harrastajia.

- Ajan puute voi toki haitata harrastusta, mutta tarjolla on paljon myös kuubalaisiin tansseihin liittyviä soolotunteja, joissa on mielekästä sisältöä niin aloittelijoille kuin pitkään tanssineillekin, Matias sanoo
Matias ei uskalla arvioida Suomen salsanharrastajien tarkkaa lukumäärää, mutta hän sanoo, että salsan suosio on kasvanut Suomessa valtavasti 2000-luvun alusta lähtien. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla harrastajia on niin paljon, että alueella toimii jo kymmenkunta yrittäjää, jotka tarjoavat salsan ja kuubalaisten tanssien kursseja melkein jokaisena arki-iltana. Tämän lisäksi pääkaupunkiseudulla salsakursseja tarjoavat satunnaiset toimijat sekä tanssikoulut, joiden ohjelmassa salsaa on mukana muutaman viikkotunnin verran. 

Matiaksen mukaan tyypillistä salsan harrastajaa ei ole olemassa. Alan harrastajat ovat eri ikäisiä ja erilaisista taustoita tulevia jo pitkään muita lajeja harrastaneita tai sitten tanssin ensiaskeleitaan ottavia.
- Harrastajia yhdistää kuitenkin se, että kerran mukaan tultuaan monet heistä hurahtavat täysin kuubalaisen musiikin ja tanssin maailmaan ja harvoin harrastus jää yhdellä viikkotunnilla käymiseksi, Matias sanoo.


Valokuvan tulee herättää tunteita
Matias on myös ammattimainen valokuvaaja. Valokuvaus alkoi harrastuksena, kun hän halusi elämästään loputtomia facebook ja instagram -feedejä pysyvämpiä ja arvokkaampia muistoja. Muutaman harrastusvuoden jälkeen hän teki ensimmäiset kuvauskeikkansa yritystapahtumiin, jonka jälkeen työtarjouksia on ollut tarjolla epäsäännöllisen säännöllisesti. Keikkoja hän on tehnyt muiden muassa useiden tuhansien ihmisten kongresseihin sekä intiimeihin yritysretriitteihin, joiden yhdistävänä tekijänä on ollut elävän tilanteen taltioiminen.

- Tanssi- ja musiikkiesityksissä sekä myös valokuvatessa saan kiksini siitä tunteesta, kun onnistun hetkeksi järjestämään ympärillä olevan kaaoksen. Käytännössä se tarkoittaa oikeiden ja inhimillisten hetkien löytämistä ja taltioimista, ennen kuin ne katoavat, Matias sanoo.
Matiaksen mukaan hyvän valokuvan tulee herättää tunteita, jotka voivat syntyä esimerkiksi symmetrian kauneudesta tai sen rikkomisesta, silmien kautta sieluun katsomisesta, kuvassa olevien ihmisten iloon tai suruun liittymisestä tai tietyn värimaailman herkullisuudesta.

Olli Tiuraniemi

Kommentit

Suositut tekstit