Matias
Löyttyniemi: Tanssin tunteeni – ihanaa!
”Tanssi
on ollut läsnä elämässäni hankalimpina, mahtavimpina, kuumimpina
ja kylmimpinä hetkinä, ja joka kerta tanssi on yhdistänyt minut
tunteisiini. Tanssiessani olen itkenyt, rakastanut, häkeltynyt
musiikista, herkutellut hetkellä, tanssinut muuten vain, uppoutunut
mieleni syövereihin ja kaikkea siltä väliltä. Mikä voisi olla
sen ihanampaa”, sanoo Suomen tanssinopetuksen eturiviin itsensä
salsannut Matias Löyttyniemi.
Matias
Löyttyniemen mukaan tanssin viehätys piilee siinä, että
tanssiessa ihminen saa heittäytyä musiikin herättämien tunteiden
vuoristoradalle. Musiikki saa näkyä liikkeissä ja
parityöskentelyssä.
-
Sitä
voisi kutsua musiikintulkinnaksi, mutta minulle kyse on enemmänkin
siitä, mikä tunnelma minulla on parini kanssa juuri nyt, tässä
hetkessä. Jos tanssi ei tunnu miltään, voidaan kysyä, oliko siinä
mitään pointtia, Matias pohtii.
Matias
on innokas seuratanssien puolestapuhuja. Hänelle salsa on oiva
seurustelumuoto niin lavoilla, bileissä kuin kyläilyissäkin.
Lisäksi tanssi mahdollistaa asettumisen eri rooleihin.
-
Voimme olla seuraajia, viejiä, iloisia, dramaattisia, liitäviä,
railakkaita tai haikeita, ja muutaman minuutin päästä voimme olla
taas jotain ihan muuta. Tanssiessa voimme hetken aikaa olla niin Tosi
Miehiä tai Tosi Naisia, että heikompaa hirvittää, mutta
suomalaisen avoimuuden ja tasa-arvoisen ilmapiirin vuoksi sen ei
tarvitse määritellä meitä tanssin ulkopuolella, Matias sanoo.
Opetus
muuttui opintojen myötä
Matias
on opettanut tanssia vuodesta 2007 lähtien. Musiikkitieteen opinnot
hän aloitti Helsingin yliopistossa vuonna 2012. Hän on tutkinut
paljon erityisesti kuubalaista musiikkikulttuuria. Matiaksen mukaan
musiikki ja tanssi ovat kitoutuneet toisiinsa rikkaalla
ja monimuotoisella tavalla, jopa niin että asian tutkiminen tuntuu
alati ehtymättömältä aarrekätköltä. - Aloin jo nuorena soittamaan ja tanssimaan kuubalaisen populaaritanssimusiikin eri genrejä, ja musiikkilukiossa pääsin toteuttamaan itseäni jo täysillä. Äärimmäinen kiinnostus musiikkia ja sen parissa toimivia ihmisiä kohtaan ajoi minut opiskelemaan musiikkitiedettä. Opinnot avasivat akateemisen näkökulman tematiikkaan ja auttoivat käsitteellistämään ja pureskelemaan tanssia ja musiikkia entistä syvällisemmin, myös kuubalaisen kulttuurin ulkopuolella, Matias sanoo.
Reilu viisi vuotta sitten Matiaksen opetusmenetelmät muuttuivat varsin paljon. Muutos johtui osin opinnosta, osin opetuskokemuksen karttumisesta. Opintojen myötä tanssin ja musiikin tarkasteluun tuli ripaus analyyttisuutta. Hän ryhtyi toden teolla pohtimaan oppilaiden tarpeita, jotta he voisivat kehittyä tanssijoina, vienti-seuraamista ja sen opettamista, tanssin ja musiikin välisen suhteen hahmottamista sekä sen hyödyntämistä opetuksessa.
- Kuubalaista tanssia opettaessani keskiössä ovat aina musiikin ja tanssin väliset moninaiset tasot, joista valitsen aina kuhunkin tilanteeseen sopivan. Tiivistetysti voisin jakaa näkökulmani kahteen peruspilariin: miten liikkeitä tehdään ja mitä liikkeillä tehdään. Käyn opetuksessani lävitse tekniikan yhdistämisen tanssilattian käytäntöihin. Prosessin myötä haluan tuoda iloa tanssiin. Kokemukseni perusteella minun on nykyisin suhteellisen helppo nähdä uusista oppilaista, mitkä harjoitteet vievät ryhmää eteenpäin, ja mitkä harjoitteet on parempi siirtää tuonnemmaksi, Matias sanoo.
Matiaksen
mukaan salsan opiskelu rikastaa myös muiden tanssilajien
harrastamista. Kun ymmärrämme useiden eri lajien vientiseuraamista,
meidän on usein entistä helpompi hahmottaa myös oman lajimme
lajityypillisiä ominaisuuksia.
-
Salsa eroaa muista lajeista siinä, että tanssitekniikan
lisäksi salsassa on opeteltava paljon myös vartalonkäyttöä sekä
pysymistä meille suomalaisille uudenlaisen musiikin rytmissä.
Edellisten lisäksi varsinkin kuubalainen salsa liikkuu lattialla eri
tavalla verrattuna siihen, mihin me suomalaisissa seuratansseissa
olemme tottuneet, Matias sanoo
Suomalaisia
kiehtoo salsan erilaisuus
Kuubalainen
ja jenkkityylinen salsa ovat levinneet eri puolille maailmaa
viimeisten vuosikymmenten aikana. Suomeen kuubalainen musiikki
rantautui jo ennen sitä. Kuubalaisen salsan opetukseen liittyy
läheisesti muitakin kuubalaisia tanssilajeja, joita voi treenata
myös yksin, mikä hyödyttää alan harrastajia.
-
Ajan puute voi toki haitata harrastusta, mutta tarjolla on paljon
myös kuubalaisiin tansseihin liittyviä soolotunteja, joissa on
mielekästä sisältöä niin aloittelijoille kuin pitkään
tanssineillekin, Matias sanoo
Matias
ei uskalla arvioida
Suomen salsanharrastajien tarkkaa lukumäärää, mutta hän sanoo,
että salsan suosio on kasvanut Suomessa valtavasti 2000-luvun alusta
lähtien. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla harrastajia on niin
paljon, että alueella toimii jo kymmenkunta yrittäjää, jotka
tarjoavat salsan ja kuubalaisten tanssien kursseja melkein jokaisena
arki-iltana. Tämän lisäksi pääkaupunkiseudulla salsakursseja
tarjoavat satunnaiset toimijat sekä tanssikoulut, joiden ohjelmassa
salsaa on mukana muutaman viikkotunnin verran.
Matiaksen
mukaan tyypillistä salsan harrastajaa ei ole olemassa. Alan
harrastajat ovat eri ikäisiä ja erilaisista taustoita tulevia jo
pitkään muita lajeja harrastaneita tai sitten tanssin
ensiaskeleitaan
ottavia.
-
Harrastajia yhdistää kuitenkin se, että kerran mukaan tultuaan
monet heistä hurahtavat täysin kuubalaisen musiikin ja tanssin
maailmaan ja harvoin harrastus jää yhdellä viikkotunnilla
käymiseksi, Matias sanoo.Valokuvan tulee herättää tunteita
-
Tanssi- ja musiikkiesityksissä sekä myös valokuvatessa saan
kiksini siitä tunteesta, kun onnistun hetkeksi järjestämään
ympärillä olevan kaaoksen. Käytännössä se tarkoittaa oikeiden
ja inhimillisten hetkien löytämistä ja taltioimista, ennen kuin
ne katoavat, Matias sanoo.
Matiaksen
mukaan hyvän valokuvan tulee herättää tunteita, jotka voivat
syntyä esimerkiksi symmetrian kauneudesta tai sen rikkomisesta,
silmien kautta sieluun katsomisesta, kuvassa olevien ihmisten iloon
tai suruun liittymisestä tai tietyn värimaailman herkullisuudesta.
Olli
Tiuraniemi
Kommentit
Lähetä kommentti